نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه های اینترنتی

نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه های اینترنتی

یکی از دلایل عدم گسترش استفاده از تجارت الکترونیکی، فقدان اعتماد کافی مصرف کنندگان به محیط های مبتنی بر وب است. در واقع اعتماد عاملی مهم در توسعه تجارت الکترونیکی است. 
ضرورت توجه مصرف کنندگان به مقوله اعتماد ناشی از ریسک ها و عدم اطمینان های موجود در محیط های خرید الکترونیکی است. این ریسک و عدم اعتماد در تمام شرایط خرید وجود دارد اما در شرایط خرید الکترونیکی دوچندان می شود. از این رو، در طی سال های گذشته تلاش شده است عوامل عدم اطمینان شناسایی و برطرف گردد. در تجارت الکترونیکی مکانیزم های متعددی جهت کاهش ریسک ارائه شده است.  در برخی از این مکانیزم های توسط بنگاه و به انتخاب آن ها ارائه می گردد. اما برخی از مکانیزم های ابجاد اعتماد مانند زیر ساخت قانونی، گواهی اعتماد و غبره به عوامل خارج از کنترل کسب و کار وابسته است. 

در میان مکانیزم های ایجاد اعتماد، اطلاعات و ضمانت های ارائه شده توسط شخص ثالث بی طرف، بیشترین تاثیر را در ایجاد شهرت و بالا بردن قابلیت اعتماد کسب و کار الکترونیکی دارد. از آن جایی که شخص ثالث ارائه کننده خدمات اعتماد می بایست خود دارای اعتبار و شهرت کافی، جهت مورد قبول واقع شدن در میان مشتریان و کسب و کارها باشد، به این جهت سازمان های دولتی به جهت داشتن اعتبار کافی در داخل و خارج کشور، بهترین گزینه موجود جهت صدور گواهی نامه های اعتماد الکترونیکی هستند. 

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی از مکانیزم های اصلی توسعه اعتماد مشتریان است. در این راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، دستورالعمل هایی در مورد نحوه انجام فعالیت کسب و کار در فضای اینترنت تهیه کرده و به متقاضیانی که مطابق این دستورالعمل فعالیت کنند، گواهی نامه ای مبنی بر رعایت دستورالعمل های یاد شده تحت عنوان نماد اعتماد الکترونیکی اعطاء می شود.

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه های اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در سایت هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تایید است به نمایش درمی آید. ساماندهی سایت های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به خصوص B2C خواهد بود. به نحوی که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این که سایت ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می شناسند، اقدام به خرید می کنند. خریداران می باید با جستجو در فهرست فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیکی از صحت "نماد اعتماد الکترونیکی" به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند. 

 

مزایای خرید اینترنتی برای خریداران 

1- افزایش چشمگیر قدرت خریدار: امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می توانند رقبا و محصولاتشان را با هم مقایسه کرده و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. 
2- دسترسی به انواع بیشتری از کالاها و خدمات: امروزه خریداران می توانند تقریبا هر آن چه را که می خواهند از طریق اینترنت سفارش دهند. (در کشور خودمان هم مسیر توسعه تجارت و کسب و کار اینترنتی به این هدف تمایل دارد). 
3- کسب اطلاعات فراوان در مورد محصولات و خدمات موردنظر و دریافت نظرات استفاده کنندگان از کالا و خدمات. 
4- سهولت بیشتر در سفارش دادن، روابط متقابل و تحویل گرفتن سفارش: مشتریان امروزه می توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت 24ساعته و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارائه بدهند و در ضمن این محصولات در کمترین زمان به دست آن ها می رسد. 
5- قابلیت تبادل نظر در مورد محصولات و خدمات: امروزه مشتریان می توانند با ورود به اتاق های گفتگو (chatrooms)  در برخی حوزه های مورد علاقه ی مردم به مبادله ی اطلاعات و عقاید بپردازند. 
6- عدم درگیری با ترافیک شهری: مشتریان علاوه بر انجام خرید بدون برخورد با ترافیک، موجب کاهش آلودگی هوا نیز می شوند. 

 

مزایای کسب و کار اینترنتی برای فروشندگان 

1- فروشندگان می توانند کانال های اطلاعات و فروش جدیدی از طریق اینترنت با دسترسی جغرافیایی گسترده تر ایجاد کنند تا از طریق آن به اطلاع رسانی و ترفیع محصولات و کسب و کارشان در سراسر ایران بپردازند. 
2- فروشندگان می توانند با بررسی رفتار مشتریان، به آنان پیشنهاد کالا و خدمات جدیدی را بنمایند. 
3- فروشندگان می توانند درباره ابزار، مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و رقبا اطلاعات کامل تر و غنی تری را به دست آورند. 
4- فروشندگان قادرند ارتباطات دوطرفه با مشتریان بالفعل و بالقوه داشته باشند و در ضمن مبادلات کاراتری داشته باشند. 
5- فروشندگان می توانند آگهی ها، کوپن های تخفیف، نمونه ها و اطلاعات را به مشتریانی که این اقلام را تقاضا کرده اند و یا اجازه ارسال آن ها را به شرکت مزبور داده اند، ارسال نمایند. 
6- با بهره گیری از قابلیت ثبت رفتارهای مشتریان به هنگام بازدید از وب سایت، فروشندگان می توانند پیشنهاد های متناسب با سلایق و خواسته های آن ها ارائه نمایند. 
7- فروشندگان با صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه و در حالی که دقت و کیفیت خدمات خود را بهبود می دهند در لجستیک و عملیات خود ترقی می کنند. 
8- با حذف بسیاری از واسطه های تجاری و صرفه جویی در زمان، هزینه های مبادلاتی کاهش می یابد. 
9- بدون محدودیت فضا و مکان: فروشگاه ها این امکان را خواهند داشت که ویترین فروشگاه ها را از محصولات گوناگون بدون محدودیت فضا و مکان پر کنند. 

 

قوانین و مقررات فروشگاه های اینترنتی

1- مصوب کارگروه طرح تحول اقتصادی(مبانی، چارچوب و رئوس تحولات) مرداد ماه 1387
اجرای طرح ساماندهی فعالیت سایت فروش اینترنتی به منظور اعتمادسازی و رسمیت دهی به فعالیت آن ها و کمک به شبکه خرده فروشی و کاهش ترددهای درون شهری و ایجاد رقابت بیشتر در کاهش قیمت ها و بهبود کیفیت فروشگاه ها و ارائه خدمات به شهروندان مورد توجه قرار گرفته است. یکی از نگرانی های مردم و خریداران به خرید اینترنتی عدم اعتماد به سایت های فعال در این شبکه است. براساس برنامه ریزی انجام شده سایت های تجاری باید شناسایی شده، مجوز فعالیت دریافت نمایند و از لوگوی(مجوز) اعتماد در سایت خود بهره برداری کنند. پس از آن، تمام سایت های فروش اینترنتی می توانند با استفاده از این مجوز و ثبت یک علامت اعتماد و همچنین استفاده از زیرساخت امنیتی راحت تر اقدام به فعالیت توزیع و فروش اینترنتی در سطح کشور نمایند. از سوی دیگر مصرف کنندگان نیز می توانند با اطمینان بیشتر اقدام به خرید از طریق اینترنت نمایند. 

به این ترتیب زمینه برای توصیه و تشویق مصرف کنندگان برای خرید اینترنتی فراهم شده و می توان بخش قابل ذکری از فعالیت های خرده فروشی کشور در این شبکه ملی عملیاتی نمود. اجرای این طرح منجر به توزیع اطلاعات بیشتر مصرف کننده برای خرید کالا و خدمات موردنیاز شده و امکان ایجاد شوک های کاذب در بازار را کاهش خواهد داد. 

2- اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: 

ماده3- بند1- ح: ساماندهی فعالیت سایت های تجارت الکترونیکی 
ماده3- بند1- خ: فراهم سازی زمینه تعاملات ملی و بین المللی در تجارت الکترونیکی 

3- قانون برنامه چهارم 

دولت مکلف است با تجهیز دستگاه ها و واحدهای مربوطه و با رعایت استانداردها و چارچوب نظام بازرگانی وتجارت الکترونیکی، اقدامات لازم را توسط دستگاه های یاد شده به شرح زیر انجام دهد: 
ایجاد بازارهای مجازی. 
انجام فعالیت های تدارکاتی و معاملاتی در قالب تجارت الکترونیکی از سال دوم برنامه. 

4- برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی مصوب 84- ماده 40 

وزارت بازرگانی مکلف است در چارچوب استانداردهای تجارت الکترونیکی اقدام به گسترش بازارهای داد و ستد الکترونیکی مبتنی بر فناوری خدمات وبی نماید. 
5- الحاقیه آیین نامه اجرایی ضوابط لازم برای صدور پروانه کسب فروشگاه های الکترونیکی 
این الحاقیه در تاریخ 10/3/1390 توسط مقام عالی وزارت ابلاغ گردیده است. 

 

روش های اطمینان از صحت نماد اعتماد الکترونیکی : 

خریداران در هنگام مشاهده تصویر نماد اعتماد الکترونیکی بر روی سایت فروشگاه های اینترنتی می توانند جهت اطمینان از صحت نماد به دو روش زیر اقدام نمایند : 
1- با کلیک بر روی تصویر نماد می توانند صفحه صحت سنجی نماد را که حاوی اطلاعات فروشگاه است مشاهده و از طریق مقایسه اطلاعات فروشنده با اطلاعاتی که در صفحه صحت سنجی آمده است، پی به اصالت نماد ببرند. 
2- با مراجعه به بخش جستجوی فروشگاه های دارای نماد در سایت www.eNAMAD.ir  و درج دامنه فروشگاه موردنظر، پی به اصالت نماد ببرند. 

اتصال رایگان بدون هزینه

یک ماه خدمات رایگان دریافت کنید