برنامه تجاری خود را به سرمایه گذاران نشان ندهید

برنامه تجاری خود را به سرمایه گذاران نشان ندهید

برنامه تجاری خود را به سرمایه گذاران نشان ندهید

 

بیشتر کارآفرینان تصور می کنند که با ارسال برنامه تجاری خود می توانند به راحتی نظر سرمایه گذاران را جذب کنند. شوربختانه این کار به ندرت جواب می دهد. شرکت گروژنیک در طول 15 سال گذشته هزاران برنامه تجاری برای کارآفرینانی که بدنبال جذب سرمایه بوده اند را پیش برده و توسعه داده است.

اما این شرکت به مشتریان خود در هر زمینه ای چه تجارت الکترونیک یا تجارت فیزیکی توصیه می کند که برنامه های خود را در اختیار سرمایه گذاران نگذارند. این عملکرد تنها ارسال یک برنامه نیست بلکه یافتن بهترین راه برای افزایش قدرت نفوذ است.

 

 

اما چرا نباید برنامه کسب و کار خود را به دیگر سرمایه گذاران نشان دهیم


 

برنامه تجاری شما پاسخگوی تمامی سوالات نیست

اینکه تا اندازه برنامه تجاری خوب و مناسبی دارید هیچگاه کافی نخواهد بود. مثلا هرگز تمامی سوالاتی که یک سرمایه گذار در سر دارد را پاسخ نخواهد داد. اگر بخواهید به همه سوالات پاسخ دهید طرح شما دست کم 100 صفحه یا بیشتر می شود که هیچ کس حوصله خواندن و تمرکز کردن روی آن را ندارد.

بنابراین هر سند نوشتاری که شامل برنامه تجاری شما هم می شود تفسیر می شود و نتیجه اینکه بر اساس تجارب سرمایه گذاران ممکن است آن ها فرصت ها و دشواری های پیش روی شما را ارزیابی کنند.

برای همین حالت ایده آل این است که مذاکرات کتبی شما با یک سرمایه گذار بالقوه شامل اطلاعاتی کلی و مختصر درباره طرح باشد. اطلاعات را بصورت ایمیل یا خلاصه اجرایی یک صفحه ای بیان کنید. این خلاصه باید حاوی مطالبی چون عملکرد و دلیل موفقیت بی همتای طرح شرکت باشد. اینگونه اسناد به سرمایه گذاران چشم اندازی از جرات و جسارتتان می دهد . به آن ها اجازه می دهد به آنچه که علاقه مند هستند متقاعد شوند یا خیر.

 

سرمایه زمانی سرمایه داران

پس از ارائه چشم انداز شرکت به سرمایه داران، هدف بعدی برقراری یک جلسه است. متوجه باشید که سرمایه داران منبعی نایاب دارند : زمان و نقدینگی

نخست از آنان بخواهید برای مطالعه بر روی شما و شرکتتان دقت کنند. مهم آن است که بدانید آنطور که تصور آن ها درباره شما اغلب دقیقاً بازخوردی است که از موفقیت شرکت دریافت می کنند.

بنابراین نشستی با کیفیت برگزار کنید، برای جذب سرمایه گذار متمرکز شوید و زمان را طوری تنظیم کنید که به تمامی سوالات سرمایه گذار پاسخ دهید. بطورکلی اگر در جلسه پاسخ سوالات را بطور مشخص بدهید در مقایسه با اینکه در برنامه کتبی به سوالات پاسخ داده باشید بهتر عمل می کنید زیرا در حین پاسخ به مورد می توانید از لحن مناسب و زبان بدن نیز استفاده کنید.

 

زمان ارسال برنامه تجاری مهم است

پس از آنکه سرمایه گذار را ملاقات کردید و آن ها به برنامه تجاری شما علاقه مند گردیدند، درخواست ارائه کتبی آن را می دهند. این زمانی است که باید برنامه را در اختیار آن ها بگذارید. در اینجا برنامه تجاری رسمیت بیشتری دارد. بدین صورت عملکرد شما به آن ها نشان می دهد که کاملا درباره روند تجاری فکر کرده اید و اجازه این را پیدا می کنند که این برنامه عقلایی را تایید کرده و وجه مورد نظر برای اجرای آن را در اختیارتان بگذارند.

 

باوجودی که در این مرجله برنامه شما رسمیت بیشتری دارد هنوز ضروری است که بیشتر درباره آن توضیح دهید و این نه تنها اعتماد نهایی را به سرمایه گذار می دهد بلکه شما می توانید در روند توسعه موارد زیر را گسترش دهید:

 

1- اطلاعات ضروری برای به اشتراک گذاشتن اولیه با سرمایه گذاران

2- درک جامع از شرکت شما

3- موارد مشخص برای جلسات و معرفی

4- پاسخ به تمامی سوالات احتمالی آن ها در روند مراحل

 

روش افزایش نقدینگی از طریق سرمایه سرمایه گذاران در همه امور تجاری انجام می پذیرد. مثلا هنگامی که مردم می خواهند خودروی خود را بفروشند ابتدا با یک آگهی یا بروشور توجه دیگران را جلب می کنند. این کار دقیقا مشابه ارسال ایمیل یا خلاصه تک برگی طرح تجاری شماست. بعد از انتشار آگهی به مشتریان بالقوه اجازه می دهند با خودروی آن ها رانندگی کنند و این مرحله برای شما شبیه به معرفی کردن طرح در جلسه معارفه می باشد. در نهایت اگر مشتری بالقوه سوالاتی داشته دفترچه راهنمای کامل برای مطالعه و فهم کامل از عملکرد خودرو به او داده می شود. این بخش نیز شبیه به ارائه برنامه تجاری بعد از جلسه است. در دست داشتن یک برنامه تجاری ضروری که به شیوه ای مناسب نگاشته شده باشد برای افزایش سرمایه حیاتی است اما دانستن اینکه چطور از آن استفاده از اهمیت یکسانی برخوردار است.

 

اتصال رایگان بدون هزینه

یک ماه خدمات رایگان دریافت کنید