اهمیت استفاده از جستجوی داخلی در وب سایت

اهمیت استفاده از جستجوی داخلی در وب سایت

 

اگر یک توسعه دهنده وب یا مدیر وب سایت باشید احتمالا سروکارتان به ابزار تحلیلگر گوگل (Google Analytics) افتاده است. از آنجا که کاربران گوگل روز به روز حساب های کاربری گوگلی بیشتر و بیشتری می سازند و از مزیت های جستجوی شخصی سازی شده (Personalized Search) گوگل استفاده می کنند میزان نماگر "فراهم نشده (not provided)"  یا "ناشناخته" در تحلیل گر گوگل (Google Analytics) با گذشت زمان رو به افزایش است در نتیجه کارشناسان بهینه سازی وب سایت برای جستجوی منابع دیگری برای اطلاعات خود در تلاش هستند تا به روند بهینه سازی کمک کنند.

 

یکی از منابع موثر که احتمالا در این بین نادیده گرفته شده است جستجوی داخلی وب سایت های شخصی است که البته این مورد با جستجوی مستقیم اطلاعات از گوگل (جستجوی خارجی) یکسان نیست بلکه در فهم چگونگی تفسیر سایت شما توسط موتورهای جستجو ارزشمند است.

شناخت و بررسی این اطلاعات به ابتکارات شما در بهینه سازی کمک می کند. زمانی که نتایج جستجو از وب سایتی به وب سایت دیگر متفاوت است درصد کلیدواژه های "فراهم نشده (not provided)" در تحلیلگر گوگل بیشتر خواهد بود.

 

چگونه از جستجوی داخلی وب سایت بدرستی استفاده کنیم

پس از گذشت مدتی از حضور بازدیدکنندگان در وب سایت بررسی و تحلیل اطلاعات جستجوی داخلی وب سایت و آن چه که بازدیدکنندگان در جستجوی آن هستند آسان تر خواهد بود. با استفاده از اطلاعات بدست آمده از جستجوهای انجام شده کاربران در داخل وب سایت، می توانید اطلاعات کلیدی ای که توسط موتورهای جستجو بدست آمده است را تحلیل کنید و صفحاتی خاصی که بازدیدکنندگان در جستجوی آن هستند را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

اگر وب سایتی عملکرد مناسبی در بهینه سازی مطالبش نداشته باشد اولین قدم پیاده سازی جستجوی داخلی در سایت است. راه حل های زیادی برای این کار وجود دارد. پیش از انتخاب یا ساخت یک ابزار جتسجوی داخلی برای سایت باید مواردی چون بودجه مورد نیاز، پلت فرم مورد استفاده و ظرفیت وب سایت را در نظر بگیرید. این موارد به تصمیم گیری درست شما برای انتخاب یک ابزار جستجوی نوشته شده یا بازنویسی یک ابزار اختصاصی کمک می کنند.

 

به خاطر داشته باشید که برای ساخت این ابزار به ظاهر ساده عوامل طراحی مهمی وجود دارد، مثلا جعبه جستجو باید در بالای وب سایت و جایی که به راحتی دیده شده و در دسترس باشد قرار بگیرد. مطمئن شوید که باکس جستجو در صفحه 404 نیز به عنوان رکن اولیه صفحه قرار بگیرد چرا که بازدیدکنندگانی که راه خود را گم کرده اند را جذب می کند.

 

اطلاعاتی که از جستجوی داخلی سایت جمع آوری شده اند می تواند به فهم نحوه ورود بازدیدکنندگان و بهبود تغییرات در اطلاعات منتشر شده کمک کند. به عبارتی شما خواهید فهمید بازدیدکنندگان به دنبال چه هستند و دقیقا همان ها را برایشان عرضه می کنید.  مثلا اگر کاربران در جستجوی عبارت یا عبارات کلیدی خاصی باشند اما آن ها را بدرسی وارد نکنند، شما به عنوان مدیر وب سایت باید چنین موقعیتی را شخصا ارزیابی کرده و مشخص نمایید که :

 

الف : آیا آن عبارات کلیدی برای آن ها قابل دسترس است؟ اگر کاربران متعددی در سایت در جستجو باشند بنابراین بنظر می رسد که آن عبارات کلیدی دارای ارزش بالقوه هستند.

ب : حال شما باید حول عبارات کلیدی بدست آمده محتوا تولید کنید یا محتوای موجود را بهینه سازی نمایید. باید احتیاجات کاربران را همیشه مد نظر داشته باشید.

 

استفاده بهینه دیگری که از جستجوی داخلی سایت می توانید داشته باشید، بهینه سازی ورود به صفحات است که ترافیک بیشتری ایجاد می کند. بیشتر کاربران زمانی که وارد صفحه از وب سایت می شوند از جستجوی داخلی سایت برای رسیدن به محتوای اصلی مدنظر خود استفاده می کنند. اما وب سایت نباید به گونه طراحی شده باشد که نیاز آن ها برآورده نشود، هدف اصلی باید طراحی صفحه ورود بر اساس جستجوی کاربران با بهینه سازی محتوای موجود باشد.

 

نتیجه اینکه

هدف نهایی هر وب سایتی تبدیل یک بازدیدکننده به یک چشم انداز و هدایت آن چشم انداز به معامله مطلوب است. اگر نیاز به منابع جدید اطلاعاتی احساس شود صدرت جستجوی داخلی سایت به عنوان منبعی هوشمند می تواند مورد استفاده قرار گیرد. 

 

اتصال رایگان بدون هزینه

یک ماه خدمات رایگان دریافت کنید