تجارت الکترونیک و بخش خصوصی

تجارت الکترونیک و بخش خصوصی

تجارت الکترونیک و بخش خصوصی

 

جهانی شدن و تغییرات شتابان به خصوص در حوزه تکنولوژی دو خصیصه مهم عصر حاضر بوده که سازمانها و کشورها را به چالش طلبیده اند وبدون شک چشم پوشی از این تحولات، عقب ماندن سازمان ها یا کشورهای مورد نظر را در پی خواهد داشت.در این میان تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات که از آن بنام «انقلاب اطلاعات» نام برده میشود،سهم بسیار عظیمی در توسعه و عقب ماندن کشورها و سازمان ها دارد و میرود تا همه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسانها را تحت پوشش قرار دهد.یکی از جنبه های متأثر از این تکنولوژی،حوزه اقتصاد و بازرگانی است که با ظهور «تجارت الکترونیک»متحول شده است.تجارت الکترونیکی پردازش و انتقال الکترونیکی داده ها،شامل متن،صدا و تصویر برروی وب می باشد از مهمترین مزایای تجارت الکترونیک می توان به،افزایش وتوسعه تولید، فروش ،درآمد وسرمایه گذاری،افزایش اشتغال وگسترش فرصتهای جدید شغلی ،و ...اشاره کرد و این موارد در صورتی رخ خواهد داد که بعضی از نیاز های تجارت الکترونیکی مانند امنیت، بانک الکترونیکی، سامانه گمرک و بیمه آن لاین،کد تجاری بین المللی کالا،قوانین تجارت بین المللی ،کارتهای بین المللی ،امضای دیجیتال و ارتباطات پرسرعت تامین شود.

در حال حاضر ایران از تجارت صدها میلیارد دلاری محتوای آنلاین سهم بسیار ناچیزی دارد. این درحالی است که با توجه به ثبت حدودبیش ار ۸ میلیون وبلاگ و بیش از ١۶٠ هزار وب سایت فارسی، ایرانی ها در مقایسه با بسیاری از کشورهای درحال توسعه، می توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. نباید از نظر دور داشت که ۷۰ هزار تجارت جدید در سال بر اساس فناوری اطلاعات در حال شکل گیری است و حجم بسیاری زیادی از تبادلات مالی در دنیای تجارت الکترونیکی بر بستر پهنای باند صورت می گیرد. بر همین اساس است که در برنامه پنجم پیش بینی شده ، ۶۰ در صد خانوارهای ایرانی به باند پهن دسترسی داشته باشند و با پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات، بستر لازم به منظور تحقق این شاخص در برنامه پنجم مهیا خواهد شد. یکی از راه های کاهش شکاف دیجیتالی، استفاده از باند پهن می باشد به گونه که به واسطه آن می توان فاصله ها را حذف و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را محقق کرد. با توجه به مطالعات صورت گرفته، افزایش ۱۰ درصدی ضریب نفوذ در این حوزه موجب افزایش ۱.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی می شود وباید طی پنج سال آینده ۳۰ درصد آموزش ها به صورت الکترونیکی به متقاضیان ارائه شود که با تحقق این شاخص از برنامه، فاصله ها با استفاده از این بستر به حداقل برسد و تفاوتی میان نقاط مختلف کشور وجود نداشته باشد.لذا ضروری است واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان بازیگران اصلی بخش خصوصی برا ی داشتن ارتباط مستمر با بازار مصرف، ایجاد زیرساخت فنی و تجهیزات و امکانات متناسب در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری با پیشرفت‌های روز ، ابزارهای لازم برای شناسایی دقیق کاربران و مشتریان را مد نظر قرار دهند . لزوم داشتن وب سایت برای واحد ها ی تولیدی و صنعتی اولین گام به شمار می رود که باید در تجارت الکترونیک مد نظر قرار بگیرد . فعالان بخش خصوصی عضو اتاق بازرگانی باید به این مهم توجه داشته باشند که استفاده از شیوه های سنتی تبلیغاتی برای فروش و خرید محصولات دردنیای ارتباطات امروز جایگاه خود را از دست داده است و باید از شیوه های نوین بازاریابی برای عرضه محصولات در بازار داخلی و خارجی بدون حضور واسطه و با صرف هزینه اندک استفاده کرد.و در این میان توجه به آموزش پرسنل به علم روز رایانه ،تربیت افراد متخصص و حرفه ای در امر بازاریابی و تجارت الکترونیک نباید فراموش گردد. به هر حال بخش خصوصی (شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و مردم) با آگاهی از مزایای این پدیده باید تقاضای لازم را در این زمینه مطرح کرده و خود نیز با کسب آمادگی و مهیا کردن امکانات مورد نیاز سعی در استفاده از این فناوری نوین داشته باشند، چرا که عدم استفاده از این فن‌آوری‌ها آن‌ها را در عرصه رقابت بین‌المللی با عدم موفقیت در تولید و تجارت مواجه خواهد کرد.

اتصال رایگان بدون هزینه

یک ماه خدمات رایگان دریافت کنید