فروشگاه های اینترنتی در ایران و آینده پیش رو

فروشگاه های اینترنتی در ایران و آینده پیش رو

در طول چند سال گذشته و در پی رشد ضریب نفوذ اینترنت در ایران با رشد و رونق کسب و کارهای آنلاین در ایران روبرو هستیم، ظهور فروشگاه های اینترنتی که به عرضه کالاهای گوناگون در دنیای مجازی می پردازند یکی از این مواردی است که اگرچه هنوز گروه بزرگی به این روش کسب و کار و خرید و فروش با شک و گمان نگاه می کنند ولی راه اندازی فروشگاه های الکترونیک کمک بزرگی به بسیاری از کاربران اینترنت که خود را شهروندان الکترونیک ایران حساب می کنند کمک کرده است.

آمارهای سامانه تجارت الکترونیک پرداخت نشان می دهد هم اکنون تعداد فروشگاه های اینترنتی به بیش از 900 مورد و بیشتر رسیده است.

فعالان و دست اندرکاران فروشگاه های اینترنتی با اشاره به رشد تعداد فروشگاه های مجازی و همه گیرشدن خرید و فروش های اینترنتی از عدم دریافت نماد اعتماد الکترونیک و پروانه کسب مجازی در حدود نیمی از این فروشگاه ها خبر می دهند.

بهره مندی بهینه از وقت و زمان، قیمت های بهتر، تنوع، دریافت آگاهی کامل در مورد محصولات و امکان مقایسه آن ها، وجود زمان کافی برای تصمیم گیری، دسترسی به بازار و ویژگی های موجود در شهرهای بزرگ از نقاط ور کشور و کمک به کاهش ترافیک و آلودگی هوا و بسیاری مزایای دیگر فروشگاه های اینترنتی را برای خرید جذاب ساخته اند.

در این بین سرویس دهی نه چندان خوب و فعالیت نامناسب بعضی از فروشگاه های الکترونیکی باعث شده است فضای کسب و کار آنلاین در ایران ناامن دیده شود که در این بین ساده پنداشتن فعالیت در زمینه تجارت آنلاین و راه اندازی فروشگاه اینترنتی باعث شده بسیاری از صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی زیان ببینند.

همزمان با گسترش فروشگاه های اینترنتی در ایران، عدم آگاهی کافی خریداران اینترنتی به عنوان شهروندان الکترونیکی کشور از چگونگی کسب اطلاع از اعتبار یک فروشگاه امکان سوء استفاده از این فضا را برای برخی فرصت طلبان فراهم آورده است.

این دیدگاه که راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار ساده و کم هزینه ای است باعث شده تا کسان بسیاری در این زمینه وارد شوند، اما نابلدی و کم تجربگی آن ها و بروز برخی مشکلات برای خریداران باعث شده تا زیان ببینند و به دلیل عدم ارائه سرویس مناسب به مشتریان اطمینان و اعتماد مردم به فروشگاه های اینترنتی کاهش پیدا کند که با ورود شرکت های بزرگ به بازار الکترونیک و فعالیت پلیس فتا و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای نظارت بر سرویس های آنلاین این عدم اعتماد آرام آرام در حال برطرف شدن است.

زمانی که یک نام تجاری بر اساس سرویس دهی خوب در ذهن مشتریان جا می گیرد معیار مناسبی برای اعتماد به آن فروشگاه در اختیار دیگر خریداران ایجاد می شود که با ورود شرکت های بزرگ به حوزه تجارت الکترونیک و ارائه خدمات بهتر روز به روز اعتماد مردم به این شیوه نوین کسب و کار و داد و ستد بیشتر می شود.

گزارش مرکز تحقیقات تجارت الکترونیکی چین نشان می دهد که میزان خرید و فروش اینترنتی در بزرگترین اقتصاد حال حاضر جهان در سال 2013 میلادی به بیش از 130 میلیارد یوان رسید که حاکی از پتانسیل بالای تجارت الکترونیک برای کسب سهم بالا در تولید ناخالص ملی است و ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه نباید این پتانسیل بالا را از دست بدهد.

اتصال رایگان بدون هزینه

یک ماه خدمات رایگان دریافت کنید